Verslag oversteek Azoren

Hondsmoe maar voldaan
Sjonge, wat hebben we een mooie start. Het weer is schitterend, de wind perfect, wat heerlijk om zo uit te varen. De eerste uren zijn we stil, we genieten, ontladen, overdenken en dan zeggen we tegen elkaar, “ja, ja, zo zitten we dan de eerste drie weken”.

Imponerend
Als je dan uiteindelijk geen land meer inzicht heb, gaat de knop om. Wat is het toch fijn dat je samen zo kunt genieten op het water. Het zicht van de horizon, het is zo wijdst om je heen. Het prachtige blauwe water, zo helder. De geluiden van het bruisende water, de wind die raast. Mooie zonsopgang en zonsondergang. Het is volle maan er staat een prachtige sterrenhemel. Iedere dag een nieuw schouwspel, in een woord “imponerend”.
Atlantische Oceaan, zonsondergangAtlantische Oceaan, zonsondergangAtlantische Oceaan, spiegelglad

“Wauw”, zwemmen met 5000 meter  water onder je
Na een flitsende start komen we in een (bijna) windstilte.
Atlantische Oceaan, klapperend fok door windstilteJeetje, de oceaan zo glad als een spiegel, wel  erg mooi, maar dit willen we eigenlijk niet. Tja, dan lonkt het water wel, tenslotte wil je toch ook een keer gezwommen hebben met zo’n 5000 meter water onder je. Na genoeg spannende oceaan films gezien te hebben, lijkt het me toch verstandig om met een lijn het water in te gaan.
"Wauw" 5000 meter water onder meGek genoeg voelt het water toch heel anders dan normaal, “wauw”.

Ahoy
In de wijde omtrek geen zeilboot te bekennen. En toch zitten we met ca. 15 Nederlandse zeilboten op de Oceaan. Een aantal daarvan gaan richting Bermuda, een paar zijn al van Bermuda naar de Azoren onderweg en een aantal zijn verspreid vanaf verschillende Cariebische eilanden vertrokken richting de Azoren, waaronder wij. Middels de SSB radio hebben we dagelijks op vastgestelde tijden contact met elkaar. Het radionetje start met de Cula, Dixbay, Jan van Gent, Waltzing Matilde en Mathiba. Overigens hebben wij 2 maal daags contact, ’s morgens nemen we gezamenlijk het weer door en bepalen we wat de best bezeilbare route.

Onderweg melden zich steeds meer zeilboten en uiteindelijk hebben we met zo’n  15 zeilboten contact.

Balanceren
De wind trekt aan, de golven bouwen zich op. We varen de eerste dagen hoog aan de wind.  We slingeren door de boot, drinken weer halve kopjes thee, koffie en fris. Koken, uit- en aankleden, naar de WC gaan is een kunst.  Wanneer ik ’s avonds de  pasta opschep, glijd het van het bord het aanrecht op. Het is “balanceren” met alles.

Hoge golven (zie links op de foto)

We duiken weer een golf in (zie links op de foto)

De sokken erin
Uiteindelijk kunnen we ruime wind en zelfs halve wind varen, maakt het leven iets aantrekkelijker aan boord. Dit is onze favoriete koers, we hebben “de sokken erin”. We maken dag afstanden van  200 mijl. De boot (Malö) gedraagt zich zo goed, dit is kicken, we nemen alle ongemakken weer voor lief.

Hoe kom je de dag door
’s Avonds om 20.00 uur gaat het wacht systeem van 3 uur op en 3 uur af in. Na het radionetje drinken we nog een kop koffie en dan gaat om 20.00 uur een van ons twee naar bed (in dit geval ga ik als eerste naar bed). Geloof me maar, het is liggen en als een blok in slaap vallen. Om 23.00 uur maakt Jacques me wakker, zet ondertussen  wat te eten en te drinken voor me klaar. Wanneer ik buiten kom overleggen we nog even samen en daarna duikt Jacques het bed in. Ik nestel me op de bank in de kuip, even acclimatiseren. Wanneer het volle maan is heb je fijn zicht maar met bewolking is het aarde donker.

Chillen of hardwerken
De eerste week is het ’s nachts een beetje chillen, boekje lezen, filmpje kijken, genieten van de sterrenhemel en zonsopgang. De tweede en derde  week komen de lange broeken, jassen en laarzen voor de dag. Hardwerken grootzeil reven, genua in kotterfok uit en het kan maar zo zijn dat je na een uur het kotterfok weer aan het inrollen bent en de genua weer uitrolt.

Daar komt weer een regenbui aan

Tijdens de regenbuien gaat het snoeihard waaien. Bij helder weer zie je het aankomen en anders volg je het middels de radar op het navigatiescherm, want je moet echt wel op tijd gereefd hebben.

Een kanon afschieten
Om 02.00 uur schrijf ik het logboek in, positie, weersomstandigheden, e.d. (dit doen we bij iedere wisseling van de wacht en ’s middags om 12.00 uur) en dan maak ik Jacques wakker. Nou ja, ik moet bijna “een kanon afschieten” om hem wakker te krijgen. Leg wat te eten en te drinken voor hem klaar en na een korte briefing duik ik het bed in.

Kan niet waar zijn
Wanneer het onrustig is op het water heb je daar binnen natuurlijk ook last van. De matras is voorzien van een slingerzeiltje, zodat je tijdens het slapen niet uit je bed rolt. Jacques staat ineens aan mijn bed het is 05.00 uur. “Kan niet waar zijn”, moet ik er nu al uit, het is zo lekker warm  in mijn bedje (waar sinds 8 maanden weer een dekbed op ligt).

Voor een beschuit kom ik er uit
Op zich is 05.00 uur geen lastige tijd om de wacht in te gaan. De zon komt dan op en dat is meestal een mooi schouwspel. Je krijgt goed zicht op het water en dat is weer een stuk relaxter varen. De ochtend wacht maakt ook een ontbijt klaar. Dus om 08.00 uur begin ik te rommelen in de keuken, maar goed dat “kanon” moet ik nog maar eens afschieten. Helaas “geen beschuit” aan boord, anders was hij vast en zeker het bed uitgesprongen. Tussen 08.30 en 09.00 uur ontbijten we samen.

Een welkome afleiding

Een welkome afleiding, er komt een schip voorbij

Check, check, dubbel check
Overdag hebben we geen wacht systeem. Tijdens het ontbijt haalt Jacques nieuwe weerkaarten op. Atlantische Oceaan, verschillende weersystemen waar we doorheen moetenDaarna hebben we SSB contact met de Dixbay, Jan van Gent en Waltzing Mathilda. We wisselen onderling weersinformatie en “lief en leed uit”. Tevens geeft Jacques dagelijks onze positie door aan Joris (vriend in NL), hij kijkt thuis met ons mee, “check, check, dubbel check”.

Een broertje dood aan
Met het thuisfront hebben we regelmatig contact middels de iridium telefoon. Jacques maakt  iedere ochtend een inspectie rondje, ik ruim het nachtelijke zootje weer op.
Atlantische Oceaan, na een nacht varen valt er weer e.e.a. op te ruimenDaarna  gaat ieder zijn eigen weg, er is altijd wel wat te doen.

Jacques gaat een blokje om

Vandaag een blok vervangen, deze heb ik tijdens mijn wacht stuk getrokken (tja, het gaat niet altijd goed).

Een belangrijke bezigheid is ook het trimmen van de zeilen, had ik normaal “een broertje dood aan”, maar een knoopje meer of minder maakt echt wel uit op zo’n afstand. Atlantische Oceaan, Azoren, dolfijnenTussen de bedrijven door worden we regelmatig afgeleid door een groepje dolfijnen die een tijdje met de boot mee zwemmen.

Energie
De generator gaat aan en draait 1 tot 3 uur, dat is afhankelijk van onder andere de zon. Schijnt de zon volop dan krijgen we een groot deel van de energie binnen middels de zonnecollectoren.

De zonnecollectoren schuiven we over de dinghy van bakboord naar stuurboord kant.

Zonnecollectoren

We schuiven de zonnecollectoren over de dinghy van bakboord naar stuurboord kant om zoveel mogelijk zon op te pakken

Wanneer het flink waait gebruikt de stuurautomaat meer energie dan normaal. We bakken zo nu en dan een brood (ach, dan ruikt het weer zo lekker aan boord). Verder zijn de koelboxen, de diepvries en de watermaker de grootste energievreters.

Stalkende vogels
Dagenlang worden we achtervolgd door vogels, die ons het vissen onmogelijk maken. Zodra Jacques de hengel uit gooit, duiken de vogels op de aas.
Atlantische Oceaan, vogels duiken steeds naar het aas wat aan de hengel zitTja, een vogel aan de haak slaan is nu ook niet onze favoriet. Dan worden we ook nog belemmerd door al het wier wat in het water drijft.
Atlantische Oceaan, door het vele wier in het water kan er niet gevist wordenDe molen loopt regelmatig uit, helaas alleen weer aan de haak geslagen.
Atlantische Oceaan, geen vis maar wier aan de haak geslagen

Spartaans
Douchen hebben we tijden buiten in de kuip gedaan, maar nu het weer steeds slechter wordt is dat geen pretje meer. De laatste keer zaten we buiten klappertandend te douchen. Binnen douchen onder helling en een rommelige Oceaan is nu ook niet handig, ach wat wel? Het is even “spartaans”.

Zo hebben we vreselijk veel respect voor de “kinderboten” (zeilboten die met kleine kinderen op reis zijn). De kids moeten toch ook eten, drinken, daarbij moet er nog les gegeven worden en niet alle kinderen kunnen zichzelf bezighouden.
“Ons hoor je niet meer”.

En zo gaan we van de koffie over naar de lunch en aan het einde van de dag houden we “happy hour”, sapje, zoutjes en muziek. Tja, je moet ‘t leuk houden, toch!  Na het avondeten gaat  Jacques om 20.00 uur naar bed, zo wisselen we dagelijks door.

Power naps
Overdag gaan we normaal gesproken buiten op de bank even liggen voor een “power nap”. Maar hoe meer dagen er verstrijken, hoe meer behoefte er aan slaap is. In de derde week duiken ’s middags een uurtje het bed in om bij te tanken.

Op de valreep
Het kan toch niet zo zijn dat we straks aankomen zonder ook maar 1 vis gevangen te hebben.
Atlantische Oceaan, de vishengel gaat weer uitWe proberen het maar weer eens, hoewel er wel vogels in de buurt zijn. De hengel gaat en na een uurtje of twee “beet”. Pfff, “op de valreep” hoor, we scoren een flinke tonijn.
Atlantische Oceaan, op de valreep vangen we nog een tonijn

Yes, land inzicht
We kennen het allemaal uit de films, turen over het water en dan ineens land inzicht. Nou dat hebben wij nu ook weer meegemaakt. “Yes, land inzicht”, in dit geval de Azoren, eiland Faial. Atlantische Oceaan, land in zicht, Azoren, eiland FaialAls je na 3 weken water, land inzicht hebt, gaat er toch wel wat door je heen hoor.
We hebben het toch maar mooi gefikst,  “hondsmoe maar voldaan”.Atlantische Oceaan, Azoren, eiland Faial

Het was fantastisch!

Gevaren afstand     :               2737 NM
Aantal dagen          :               19
Aantal motor uren   :               4
Gevangen vissen    :               1 tonijn
Atlantische Oceaan, Azoren, de punt van eiland FaialAtlantische Oceaan, Azoren, eiland FaialIMG_3226