Reisverslag 2011

Mathiba Vakantie 2011 Zweden Noorwegen

Ook aan vakantie toe? Wij in ieder geval wel!
Het is vrijdag 13 mei, we vertrekken om 14.00 uur uit Medemblik, windkracht 4, en lichtbewolkt.  We komen omstreeks 20.30 uur aan in Harlingen. Hoogste SOG 8.10 knopen. Een mooie start van de vakantie.

Zo mooi als het begon,………
Vannacht regenbuien en flinke wind, 3x uit bed geweest voor de stootwillen en de landvasten, achteraf “niet zo’n ideale ligplaats”.

Verwaaid

Vandaag, zondag varen we naar Vlieland. Helaas noordenwind, dus we varen op de motor naar het eiland, waar we om 13.00 uur aankomen.
Zaterdag, zondag, maandag en dinsdag liggen we “verwaaid”, windkracht 6. Op zich geen straf, we wandelen, fietsen, winkelen, eten lekker en niet te vergeten “we rusten uit”!

Op naar Gullholmen (Zweden)

Het is goed geweest, we zijn uitgewaaid. Hoewel we buiten nog windkracht 5 á 6 hebben, gooien we de trossen los. Het is woensdag 18 mei, 12.00 uur, wind SW. Met gereefd grootzeil en kotterfok, varen we gedeeltelijk laverend de vaargeul uit. Na ca. drie uur gaat het grootzeil en de genua uit en varen we voor de wind. De giek wordt middels de bulle talie vastgezet. Vanaf 16.00 uur gaan we de wacht in, we wisselen om de vier uur. In het begin van de avond gaat het regenen en zetten we de kap op. Ondanks dat we droog zitten, is het wel erg koud.

Migraine
De hoge golven spelen Jacques al snel parten en begint tijdens zijn wacht over te geven. Ik neem de wacht over maar moet er ook snel aan geloven. Na de 2e wachtwisseling krijgt Jacques migraine. Met mij gaat het redelijk en draai 2x wacht. Nadat Jacques  ca.  8 uur op bed gelegen heeft is hij weer enigszins aanspreekbaar. We zijn beide niet lekker maar wel functioneel.
Een dag van bijkomen 
Tja, wanneer de wind tegen gaat staan, wordt 01.00 uur de motor gestart en varen we vervolgens 8 uur op de motor. Dan draait “gelukkig” de wind, we hijsen de zeilen en varen voor de wind. Tevens wordt de spinakerboom uitgezet. “Wat een rust, wanneer de motor uit is”. Het is een dag van “bijkomen”, gemiddelde snelheid 5 knopen en een zonnetje.

Drukke scheepvaartroute
Het is zaterdag middernacht, ik zeil nu bij Skagen de Noordelijkste plaats van Denemarken. Windkracht 3 á 4, SOG 6 knopen. Het is hier erg druk met de scheepvaart en onze koers loopt er dwars doorheen. Op de kaartplotter krijg ik op een af andere manier de track van de andere schepen er niet op. Vervelend, want ik wil weten welke vaarroute ze aanhouden. Uiteindelijk haal ik Jacques uit bed, hij heeft het zo gefikst en duikt daarna meteen het bed weer in. Het was een “intensieve wacht”, ik heb me in ieder geval geen minuut verveeld.

Betonning?
De zee is onstuimig, in bed geen succes, in de kuip iets beter. Met alleen het grootzeil gaan we met 7 knopen op Gullholmen af. Uiteindelijk strijken we het grootzeil en varen we op het kotterfok. Voor Gullholmen zetten we de motor bij. “Denk niet”, we varen zo bij Gullholmen de vaargeul in. We kijken tegen een opkomende zon in en er staat een flinke deining, het is lastig om met de verrekijker te kijken. De betonning is moeilijk te vinden. Hier en daar een staak in het water, sjonge “wat zijn we verwend met onze betonning”. Vermoeid komen we omstreeks 6.30 uur, na 2,5 dag en 391 mijl varen in Gullholmen aan.

Knock, knock

De havenmeester klopt op de boot. Oh, nee hè, het is 10.00 uur, ik strompel het bed uit. Leg hem uit dat we net aangekomen zijn, wellicht dat hij zo van mijn voorkomen schrok dat hij vanavond komt afrekenen. Ik “duik” het bed weer in.

Een dag van bijkomen
We blijven een dag in Gullholmen. Het waait hard, de wind giert door de masten, maar we hebben er wel een heerlijk zonnetje bij. We gaan onze benen strekken middels een flinke wandeling. Daarna lekker luieren aan boord.

Het is zondag 22 mei, we vertrekken om 12.30 uur. Het regent, harde wind met vlagen van 35 knopen we zeilen alleen op het kotterfok. Gelukkig varen we al vrijsnel in de luwte van de rotsen. Het kotterfok gaat in en Genua uit. Af en toe een regenbuitje. Ach, het is al snel genieten van de smalle doorvaarten, rotsenpartijen en het vele groen om ons heen.
We komen om 14.30 uur in Kungsviken bij de Malö werf aan. We hebben nog maar net aangelegd en het komt er “met bakken uit”.

Wederom liggen we verwaaid
Het komt nu goed uit, want we zijn hier voor wat werkzaamheden aan boord. De timmerman en de elektricien komen aan boord om het één en andere aan werkzaamheden te verrichten.

Inmiddels is het woensdag en nog steeds windkracht 6 á 7. De koppen staan hier in het fjord op het water, uitvaren is sowieso geen optie. Er worden nog wat laatste werkzaamheden verricht aan boord. ’s Avonds maken we een flinke wandeling.

Achter ons ligt een Malö 47, we mogen aan boord komen. Een mooi schip, enkele verbeter punten zoals in de kuip de zit, het luik vervangen door een openslaande deuren, rechte targabeugel, matglas ramen in de achter hutten waardoor je meer licht krijgt, roestvrijstaal om de ramen. “Het schip mag er zijn”.

We genieten ’s avonds van een prachtige wandeling.

De vooruitzichten wat betreft het weer zijn gunstig, minder wind maar wel regen.
Maarten wil een lang weekend langskomen. We bekijken verschillende opties.

Oslo is voor Maarten per vliegtuig makkelijk te bereiken. Ons lijkt het ook leuk om naar Oslo te varen. We spreken af om elkaar met Hemelvaart in Oslo te treffen.  Wij moeten voor deze trip nog wel kaarten van Noorwegen aanschaffen.

Ploegend de haven uit
Het is donderdag 26 mei, we vertrekken om 9.30 uur. Het water is behoorlijk gezakt, we liggen met de kiel in het zand. Al “ploegend” door het zand komen we de haven uit. We laten dikke zwarte rook pluimen achter ons. Helaas hebben we wind tegen en varen we op de motor het fjord uit. Af en toe lichte regenbuien.

Jacht op Noorse kaarten
In Lysekil leggen we even aan om Noorse kaarten te kopen, “nergens te krijgen”. Na de lunch varen we naar Smögen, een heerlijke zeiltocht.

Geen kaarten wel een jas
We leggen aan voor een kledingwinkel, en ja ik “scoor” binnen een half uur een mooie jas. Het is de enige winkel die open is, het seizoen start pas over 2 weken. Achterons ligt een Nederlandse zeilboot, de 1e die we tegen komen. We maken een gezellige babbel. Omstreeks 20.00 uur gaat het regenen en steekt de wind weer op.

Op tijd binnen
We vertrekken met windkracht 4, later 3 met dreigende wolken, maar we houden het droog. We hebben het grootste gedeelte met de ginaker gevaren. “Prachtig”, echt genieten van zo’n 145 m² zeil dat uitstaat.

We komen om 20.00 uur in Stromstad aan. En ja, net op tijd binnen, want de wind wakkert weer aan en binnen no time hebben we windkracht 6 en regen. Maar wij zitten droog en genieten na van een “prachtige zeildag”.

Verwaaid
Het is zaterdag 28 mei, we liggen
verwaaid met windkracht 7, wat overigens ook voorspeld is. Tussen de regenbuien door gaan we Stromstad in op jacht naar Noorse kaarten die we tot op heden nog niet gescoord hebben. Op de kaarten van Oslo na zijn we “geslaagd”. ’s Avonds eten we aan de haven in heerlijk visrestaurant.

Zondag, vandaag wederom windkracht 7 maar geen regen. Sinds 2 weken ben ik weer eens gaan hardlopen, een mooie route langs het water. ’s Middags wat gewandeld en boodschappen ingeslagen. We hebben volop de tijd om mooie routes uit te stippelen voor de aankomen dagen.

Scherengebied
Het is maandag 30 mei, we vertrekken, weliswaar hebben we windkracht 5 á 6, maar we gaan ervoor. Op naar Fredrikstad, we varen het scherengebied in en komen daarmee ook in de luwte.

We varen tussen de eilanden Akeroy en Festingholmen door en via de Osterevla naar Fredrikstad. Alles op de Genua, overigens een prachtige tocht.

Brugwachter?
Fredrikstad, we komen rond 21.00 uur aan. We varen door tot de brug, midden in de stad en leggen aan de kade aan. De brugwachter is nergens te bekennen, we roepen hem op met de vraag voor ons de brug te openen. Maar dat valt even tegen, er vinden werkzaamheden plaats aan de brug en zal pas over 2 weken weer open gaan. Tja, we zitten nog voor het seizoen. Jammer want we hebben zo’n mooie route uitgestippeld.

De volgende dag gaan wemet het veerpontje naar de vestingstad Gamlebyen, leuk stadje maar uitgestorven. ‘s Middags Fredrikstad bezichtigd en de kaart van Oslo weten te bemachtigen. ’s Avonds een nieuwe route uitgestippeld.

 

Ziek, pijn, zo beroerd…
We vertrekken vanuit Fredrikstad richting Drobak, windkracht 5 á 6. Het eerste stuk via de Osterevla terug, daarna onder de Kjokoysundert brug (28m) door, het scherengebied in richting het Oslofjord. We varen sommige stukken op de motor. Op het laatst steekt de wind weer op. Ik voel me beroerd en kamp met flinke maagkrampen, paracetamol werkt niet meer.

Ziekenhuis
Drobak, aankomst 17.00 uur, logstand 1326. Mijn maagkrampen zijn inmiddels niet meer te onderdrukken. Jeetje, wat kan een mens beroerd zijn. Jacques informeert naar de dichtstbijzijnde arts. Met de taxi gaan we naar het ziekenhuis. Na een kortstondig onderzoek, krijg ik meteen medicatie en dat helpt vrijwel direct. Pff.., toch even schrikken, nu maar hopen dat het overgaat, anders kan ik me over 2 dagen weer melden. De arts denkt aan “stress” ach, als dat het is kom ik er goed vanaf. Met een recept opzak, gaan we weer naar boord. Waarna ik het bed in duik en vervolgens in diepe slaap val.

Oslo here we come
Donderdag 2 juni, ik voel me redelijk, voor alle zekerheid neem ik toch maar wat in. We vertrekken naar Oslo, het weer is prima, windkracht 5 á 6. We varen voor de wind tot aan Oslo. Het is 14.00 uur wanneer we in Oslo aankomen, logstand 1341. Met flinke wind van opzij moeten aanleggen. Denk niet, dat het een makkie is, ik moet namelijk met een haak, een oog van de mooring pakken en dan mijn landvast erdoor trekken. Gelukkig krijgen hulp van een naastgelegen Nederlandse zeilboot.

Mooie ligplaats midden in Oslo in de haven Aker Brygge, echt “super”. Vanaf morgen is er mooi weer voorspeld. De Noren hebben ook een lang weekend (Hemelvaartweekend). Het is een drukte van jewelste, geweldig of we in “Sant Tropez” aangekomen zijn. Het vaart af en aan met de mooiste boten, weliswaar meer speedboten dan zeilboten. Achter ons vaart het cruiseschip “De Queen Elisabeth uit.

Zoonlief aanboord
Vier dagen Oslo samen met Maarten, we hebben prachtig weer “hoog zomer”. Oslo heeft veel bezienswaardigheden. We liggen met de boot nabij een nieuw winkel- en uitgaanscentrum “Aker Brygge”.

We kijken uit op de vesting Akerhus.  In het centrum van de stad heb je o.a. de Karl Johans Gate met toeristenkraampjes, straatartiesten, muziekanten, het Koninklijk Paleis en het Operahuis.

Hoogtevrees
We gaan met de metro naar Holmenkollen skischans. Op zich een hele belevenis, de toren is 60 meter hoog en ligt in een hooggelegen gebied, 417 meter boven zeeniveau. Jacques doet het in z’n “broek”, Maarten en ik genieten van het prachtige uitzicht. We staan bovenop de springschans waar de skiërs starten voor hun sprong, “woh”. We kunnen het niet laten, om ook nog even de simulator in te gaan, we glijden naar beneden en maken een reuze sprong.

Het zijn 4 gezellige dagen, we ervaren een vakantie in een vakantie. Kan dat? Voor ons wel!


Terug naar de natuur
Maandag 6 juni, Maarten vertrekt om 9.00 uur. Wij gaan ons weer bevoorraden en vertrekken om 12.00 uur. Ruim een uur varen we voor de wind, daarna hoog aan de wind met de motor aan.

 

 

 

Na het “stadse” leven, gaan we weer genieten van de rust. De ingang van het fjord is lastig te vinden, we moeten uiteindelijk tussen de twee staken door varen, doen we dat niet dan varen we onherroepelijk tegen onder water liggende rotsen op.

We gooien rond 15.30 uur ons anker uit in een prachtig fjord Sandspollen,logstand 1358. Het is heerlijk, we zijn  omgeven van veel groen, rotsen, zwanen en fluitende vogels. De rust wordt even verstoord door een flinke onweersbui.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrengenfjord
We komen vandaag maar langzaam op gang. Om 11.30 halen we ons anker op. We moeten motoren, de wind komt pal uit het zuiden. Bij het eiland Notteroy varen we door de scheren heen. De Genua gaat uit en we varen tussen de eilanden Notteroy en Tjomme het Vrengenfjord in. In Vrengen leggen we de boot in een kleine haven aan de steiger, logstand 1399.
De scheren en de fjorden zijn prachtig in Noorwegen, het is dik genieten en over het algemeen mooi weer.


In Vrengen is niets te beleven, we vertrekken ’s morgens meteen. Met noordenwind, varen we voor de wind met 7 knopen door de fjorden heen. Halverwege valt de wind plotseling weg en varen we op de motor verder naar Stavern, logstand 1417.

 

 

 

 

Twee dagen blijven we in Stavern, waar we wandelen, hardlopen over het “kustwandelpad”, door het bos, over kale rotsen, uitkijkpunten, een mooie route. Tevens verdiepen we ons in de volgende plaatsen. Alle waypoints voor de volgende plaatsen voeren we meteen in.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zeeziek?
Vrijdag 10 juni, sjonge de tijd vliegt voorbij. We varen voor de wind met hoge golven tegen, mijn maag was vrijsnel van streek, ik heb 2 uur op bed gelegen. Nadat we het fjord weer in gingen kregen we rustig vaarwater, het fjord door op de Genua gezeild, logstand 1447.

 

Risor voorzien van witte houten huizen en veel houten boten. Wederom een leuke plaats.

 

 

 

 

 

 

Doodlopend
Vandaag varen we langs de lust door de scheren heen. Door het Lyngorfjord, Hagefjord, daarna het Oksefjord in. We zeilen op de Genua, een zonnetje erbij, de vogels hoor je om je heen fluiten, “fantastisch”.
Helemaal aan het einde van het fjord ligt Tvedestrand.
Rond 14.00 uur zijn we in al Tvedestrand, logstand 1464. Het plaatsje is bekend om zijn vele boekwinkels. Ik heb me laten vertellen dat er 24 boekwinkels zijn. Je kunt zelfs boeken kopen bij onbemande stalletjes, het geld gaat in een bus of door de brievenbus. Het is een levendige plaats, veel Noren komen met kleine motorbootjes naar het dorp om te shoppen en een terrasje te pakken.

 

 

 

Het “kneuteren” is bijna voorbij
Van Tvedestrand varen we naar Lillesand. Windkracht 6, westenwind, weliswaar een zonnetje. We moeten veel op de motor varen. Het laatste stuk bij Lillesand varen we op Genua het fjord in. We komen aan het einde van de middag aan, logstand 1505. Het zijn allemaal leuke gezellige “kneuterplaatsjes”.

Slechte weersberichten
Nog 1 plaats te gaan, voor de oversteek. Vandaag varen we nog een leuke route. Eerst een stuk langs de kust en dan gaan we binnendoor. Bij het plaatsje Stokken varen we op de Genua door een smal vaarwater. Leuk om een keer gedaan te hebben.

Het is wel een sombere dag af met af en toe lichte regen. De weersberichten zien er niet goed uit voor de komende week.

We komen rond 14.00 uur in Kristiansand aan, logstand 1527. Ja, ja, we zijn net op tijd binnen, de wind trekt ineens aan. Tegen de tijd dat we onze laatste landvast vastknopen gaat “de hemelpoort open”.

Het besluit is gevallen, we vertrekken morgen voor de oversteek. Overmorgen wordt hier windkracht 7 verwacht. Aan het einde van de week is op het Wad erg slecht. Wanneer we morgen vertrekken zijn we 1 dag het slechte weer (hopelijk) voor. En komen we met redelijk weer op het Wad aan.

In de stromende regen gaan we boodschappen doen. Voor de overtocht kook ik alvast 3 maaltijden. Je zult het niet geloven, maar ’s avonds gaat Jacques door de stromende regen naar Mac Donalds om 2 over heerlijke Mac maaltijden te halen.

Droogbrood en water
Dinsdag 14 juni vertrekken we om 8.30 vanuit Kristiansand naar Terschelling. Westenwind, windkracht 6, grootzeil gereefd en het kotterfok uit.


Het gaat er flink op, het Skagerrak is erg onstuimig. De wind trekt aan naar windkracht 7. Weliswaar droog, de zon dat maakt het “enigszins” behaaglijk.

 

 

 

Onze magen hebben het er moeilijk mee, we leven vandaag op droge koekjes en water. We gaan alleen naar binnen om te slapen, verder laten we het wel uit ons hoofd.

’s Nachts is het vochtig en koud, de wind neemt om 04.00 uur af. De zeilen worden gewisseld, grootzeil uit kotterfok in en genua uit. Om 07.00 uur de genua in en de motor bijgezet, de wind zuid/west. Vanaf 16.00 uur kunnen we weer zeilen. Rond 21.00 uur de motor bijgezet. Het is koud, we varen nu met de kap op.

De tweede nacht is het volle maan, dat zeilt wel prettig hoor. Grootzeil met de motor erbij aan, wind vanuit het zuiden. ’s Morgens reven we het grootzeil gereefd weer. Na de laatste shippinglane kunnen we richting aanloop Vlieland weer volop zeilen. Af en toe wat regen.

Tot aan Terschelling kunnen we zeilen, “daar doen we het toch voor”. Mooie afsluiting van onze overtocht.
Ligplaats
Het Oerol festival begint dit weekend op Terschelling. Voordat we het wad op gaan hebben we telefonisch contact met Hèlen Poelmann. Winfried en Hèlen liggen al met de boot in Terschelling. Hèlen houdt voor ons in de gaten of er nog plek is. Anders varen we meteen door naar Harlingen. Er is nog plek, het slechte weer heeft hier duidelijk zijn invloed op.
Terschelling, aankomst 16.30 uur, logstand 1886, we liggen als 2e langszij, prima plek.
Al met al een “zware” maar goede overtocht gehad.

Voorspelling komt uit
Vrijdag 17 juni, een gezellige drukte in de haven. Het dorp begint aardig vol te stromen. Veerboten varen af en aan. We gaan eerst bij Hèlen en Winfried op de koffie en barsten los met onze verhalen. Dan gaan we het dorp in, het weer is prima, droog met af en toe wat zon. Er hangt een gezellige sfeer in het dorp. ’s Avonds wordt het weer al slechter. We zijn tevreden over ons besluit van vertrek uit Noorwegen. De voorspelling komt uit.

Geslapen als een os
Vanmorgen worden we wakker met windkracht 6 en af en toe regen. Tussen de regenbuien door gaan we naar het dorp. Hier en daar wat straattheater, maar vanwege het weer is het rustig in het dorp.

Vannacht niet zo’n beste nacht gehad. We lagen flink te schudden. We hebben nu windkracht 7 en regen. Het Oerol festival heeft het “zwaar te verduren” met dit weer, jammer.

Maandag 20 juni vertrekken we om 10.00 uur uit Terschelling naar Medemblik. We hebben heerlijk weer, lekker windje, zo’n beetje de helft op de motor gevaren in verband met wind tegen.

 

Op het IJsselmeer kunnen we volop zeilen.  Een mooie afsluiting van een “fantastische” vakantie.
Medemblik
Aankomst 19.30 uur
Logstand 1933.
40 dagen gevaren
1200 mijl afgelegd
80 motor uren

http://goo.gl/maps/44gj