Reisverslag 2009

Vakantieplanning, we willen eerst een paar dagen naar Londen. Daarna naar Torquay en vervolgens hoppend terug.

Time to go
Zondag 31 mei, 1e Pinksterdag we vertrekken om 10.30 uur uit Medemblik met windkracht 4 ZW, de logstand 1603 mijl. We hebben er zin in! Rond 13.00 uur zijn we bij de sluis van Enkhuizen, we worden vrijwel meteen geschut. Op de motor varen we naar de Oranjesluizen Amsterdam, waar we omstreeks 18.00 uur aankomen. Om 19.30 uur zijn we bij de sluis van IJmuiden en varen vervolgens de haven van IJmuiden in voor de overnachting. Ca. 49 mijl gevaren.

Houden onze magen het?

We vertrekken om 9.30 uur vanuit IJmuiden, windkracht 4 á 5, NE, strak blauwe lucht. We steken meteen de Noordzee over. We wisselen om de 4 uur van wacht. De wind trekt geleidelijk aan, de golven bouwen zich op. Voor de Engelse kust hebben we inmiddels windkracht 6 we varen voor de wind op de genua. Vervelende golven onze magen hebben het zwaar te verduren.

Bij de aanloop van de Thames kan het grootzeil weer uit en gaan we met ruim 10 knopen met de stroom mee richting Queenborough. “Hier doen we het voor”.

Tower Bridge
Dinsdag 2 juni komen we rond 9.00 uur aan in Queenborough, we leggen ons vast aan een mooring en kunnen een paar uurtjes gaan slapen. Straks met de stroom mee de Thames op. In het zonnetje genieten we van ons ontbijt ofwel lunche. Om 14.30 uur vertrekken we met 5 á 6 knopen wind. Afwisselend met fok en motor varen we de Thames over, heerlijk.
We passeren de Thames Barrier de op één na ’s werelds grootste beweegbare stormvloedkering (na de Oosterscheldekering in Nederland).

 

 

We komen om 20.00 uur aan bij de Tower Bridge en leggen ons vast aan een mooring voor St. Katharine docks. Morgenochtend kunnen we pas de sluis door om vervolgens de jachthaven St. Katharine Docks gelegen in het hart van het financiële district, naast de Tower Bridge en The Tower of London in te varen.

 

We liggen een beetje, nou ja beetje? Onrustig. Maar ja, we hebben het ervoor over, want het is schitterend om in het donker, voor de prachtig verlichte Tower Bridge te liggen.

 

 

Het is er eindelijk een keer van gekomen
s ’Morgens vroeg krijgen we de politie aan boord, routine vragen, de planning, hoe, wat, waar en waarom. De agent had net een nieuwe job en was voor het eerst op een zeilboot. Hij heeft de boot van binnen en buiten gezien, hij vond allemaal erg interessant. Uiteindelijk is hij ook nog mee de sluis ingevaren. “Welkom in Londen”.
We krijgen een mooie ligplaats St. Katharine haven . Het is ontzettend mooi weer. Wat een vakantie gevoel!
’s Middags de Tower of London bezichtigd,” het is er eindelijk een keer van gekomen”.
Donderdag en vrijdag amuseren we ons met cultuur opsnuiven, theater “Dirty Dancing”, shoppen, terrasjes en lekker eten. In de gerestaureerde pakhuizen van Shad Thames (zuidzijde  van de Thames) zijn veel restaurants te vinden.
Het weer is fantastisch, we genieten volop. We gaan een volgende keer het reuzenrad “ London Eye” in, het reuzenrad is gebouwd in opdracht van British Airways ter gelegenheid van de  millenniumwisseling in 2000. Het rad is 135 meter hoog, weegt 1.700 ton en heeft 32 gesloten capsules. Een reden om met de boot terug te komen.

Schipper bitter

Het is zaterdag 6 juni, vannacht is het gaan regenen en blijven regenen tot 11.30 uur vanmorgen. Net voor ons vertrek wordt het droog. Met windkracht 6 á 7 varen we de Thames af, relatief hoge golven ( wind tegen stroom) en het is koud.
We komen om 19.00 uur aan in Queenborough, logstand 1882. Met een schipper bitter komen we weer op temperatuur, ’s avonds begint het weer te regenen.

De hele nacht regen tot ca. 10.00 uur. We vertrekken om 11.30 uur richting Ramsgate. We varen langs  Red Sands fort. De Thames Estuary legerforten werden gebouwd in 1942 naar en ontwerp van Guy Maunsell. Elk fort bestond uit een groep van zeven torens, een Bofors toren, een verkeerstoren, vier geweertorens en een zoeklicht toren.
In het begin varen we met ruime wind, ’s middags moeten we jammer genoeg de motor starten. We hebben het wel droog gehouden, maar niet de hele trip kunnen zeilen.
Het is 19.00 uur wanneer we in Ramsgate aankomen, logstand 1919. ’s AvondsRamsgate ingegaan maar hier is niet veel te beleven.

210 mijl te gaan
Maandag 8 juni, klusjes dag, de bakskist leeggehaald, er was zeewater ingekomen. Getankt en  verder één en ander gereed gemaakt voor vertrek. Gekookt voor vandaag en morgen. We willen in één keer doorvaren naar Torquay ca. 210 mijl.

15.40 uur vertrek en ja tot op heden hebben we voor en na de buien kunnen varen. Maar nu kunnen we er niet om heen, “het regent”. Rond 19.00 uur zijn we bij Dover, waar de ferry’s af en aan varen, we zeilen er prima tussendoor.

 

De hele nacht hebben we regen, om 5 uur ’s morgens houdt het eindelijk op met regenen. Wind NE, variërend 10 tot 25 knopen, later op de dag draaiend naar W en later ZW een zonnetje maakt de dag goed.

Voor de Solent krijgen we wind tegen stroom, een wilde zee, nog ca. 100 mijl te gaan, ca 1 uur de motor bijgezet. Met goed gevulde magen gaan we de nacht weer in, de wind draait, en af en toe regent het weer. We varen we de Lyme baai door en komen om 6.00 uur aan in Torquay, logstand 2118.

Woensdag en donderdag blijven we in Torquay, het is een toeristische badplaats aan de Torbay baai, waar we ons goed vermaken.

Kippeneindje
Het is vrijdag, vandaag varen we naar Brixham, 3 mijl “kippeneindje”, wind tegen dus de motor aan. Brixham is meer bekend als vissershaven, het is een leuke plaats, we blijven hier ook 2 dagen. De haven is perfect, het weer nog beter. De voorspellingen zijn steeds regen, maar tot op heden hebben we maar een paar druppels gehad, we boffen.

 

 

 

 

Overval?
Zondag 14 juni, vanaf vandaag gaan hoppend langs verschillende plaatsen terug.
We vertrekken om 8.30 uur, windkracht 3 á 4. We zetten de genaker op, helaas valt na een paar uur de wind bijna weg en draait naar ZW. ’s Middags 3 uur op de motor gevaren, daarna voor de wind met de genua.

Rond 16.00 uur worden we voor ons gevoel “overvallen” door de douane. Met een noodvaart komen ze met 4 man sterk, allen in het zwart met helmen op, op je afvaren. Binnen 2 tellen staat een zwartgevaarte aan boord. We hebben alle documentatie die ze willen inzien zo voor de hand,  met wat vragen over en weer zijn ze uiteindelijk net zo snel weer vertrokken.

Deining
Aan het begin van de avond komen we aan in Lulworth cove, een kleine ankerbaai, logstand 2181. Het is hier prachtig, hoge groene heuvels, steile wandelpaden en veel schapen. Ondanks de deining is het een mooie ankerplaats.

We vertrekken ’s morgens en worden vrijwel meteen door een Marineboot gewaarschuwd voor de schietoefeningen die plaatsvinden. We moeten 2 mijl uit de kust blijven. Er wordt ca. een uur volop geschoten. De wind is ZW, windkracht 4 en we varen voor de wind richting de Solent.

Navigatiefout
Voor de Solent zie ik een vreemde branding in het water, we hebben een navigatiefout gemaakt. Gelukkig net op tijd ontdekt, het had anders goed fout kunnen aflopen. Tja, wat zou er gebeurd zijn? In ieder geval waren we op een stel rotsen (onder water) gevaren. We varen langs de Needles met inmiddels windkracht 7 de Solent binnen.

Heel veel zeilbootjes
Lymington is lastig te bereiken, een smalle, drukke vaargeul met flinke veerboten die in- en uitvaren. We komen rond 14.00 uur aan in Lymington, logstand 2212, fijne haven. Een knus dorp met heel veel watersport, we amuseren ons kostelijk. Er zijn allerlei zeilwedstrijden, ik denk dat we in 2 uur zo’n 70 zeilboten het water op hebben zien gaan.

 

Vandaag varen we naar East Cows, ca. 7 mijl, voor de wind met windkracht 2. We leggen al vroeg in de middag in East Cows Marina aan, logstand 2219. We kunnen nog voor 2 dagen een ligplaats krijgen, daarna zijn de lipplaatsen gereserveerd voor een zeilevenement. Het is nog steeds mooi weer en het is goed vertoeven in Cows. Tijd voor een uitstapje, we gaan met de bus naar Newport, een leuke busrit, maar de plaats valt tegen.
Inmiddels zijn de eerste zeilboten voor het zeilevenement al binnen gekomen, het wordt gezellig druk in de haven. ’s Avonds gaat het jammer genoeg regenen.

We gaan ons voorbereiden voor de overtocht, we willen in een keer doorvaren naar Honfleur, ca. 110 mijl.

                                                                  

De oversteek naar Frankrijk
Het is donderdag 18 juni we vertrekken om 04.00 uur, na een nacht regen is het wonder boven wonder droog. We varen halve wind, met de stroom mee met 4,5 knopen de Solent uit. Eenmaal de Solent uit, varen we voor de wind met gemiddeld 5 knopen naar Frankrijk. De is genua uitgeboomd “een heerlijk zeilweertje”. Goh, wat een rust weer zo op zee. Om de vier uur wisselen we van wacht.

 


Vissersschepen

22.00 uur aankomst Honfleur, de vissersschepen komen ons tegemoet. Ze gaan voor de nachtvisvangst allemaal de zee op. Wat een geluk de sluis staat nog open, we varen zo de sluis in. Normaal wordt er om het hele uur geschut, we zijn een kwartier te laat, maar er wordt gelukkig toch geschut.

                                                                                                                                                                  Hoge kade
De brug gaat pas morgenochtend open. We meren af aan de hoge kade en gaan na een perfecte overtocht heerlijk het bed in. Logstand 2326.


Echt vakantie gevoel
Honfleur
een Normandische pittoreske plaatsje, gelegen op de zuidelijke rand van de Seine, tegenover Le Havre.
De oude havenkom “Le vieux bassin” is het herkenningspunt van Honfleur. Aan de haven zijn de meeste de meeste huizen zeven verdiepingen hoog en hebben de ingang (aan de havenkant) gelijkvloers. Aan de achterzijde van de woning heeft ieder huis een uitgang op de derde verdieping, deze komt uit op de achtergelegen straten. De daken zijn bedekt met leistenen.

Le vieux bassin
We varen zonder blikken of blozen de Vieux bassin in, er is voldoende plek, alleen is het niet toegestaan voor schepen boven de 14 meter. Jacques heeft een gezellig gesprek met de vrouwelijk havenmeester en “ja hoor”, we mogen blijven liggen.
Vrijdag en zaterdag blijven we in Honfleur, toch wel onze favoriete plaats (buiten het seizoen), het is prachtig weer, wat een vakantie!
Vrijdagavond komt plots de “Brownie” binnen varen, onze buren uit de Pekelharinghaven. Tja, dat wordt gezellig borrelen bij Ed en Anne-Claire aan boord.

De schroef slaat vast
Zondag 21 juni vertrekken we om 8.30 uur naar Dieppe, noorden wind, de motor bijgezet, het is opboksen tegen de wind, maar een prachtige tocht vlak langs de kust met z’n hoge kliffen. De wind trekt aan, het is de eerste dag dat we de hele dag op de motor (weliswaar met zeil) varen.
Jacques hoort plots een vreemd geluid, zonder te twijfelen zet hij meteen de motor uit. Er is een groot stuk rubber in de schroef vast gedraaid, “daar worden we niet vrolijk van”.  Waarschijnlijk een rubberrand dat gebruikt wordt om containers goed mee af te sluiten, ca. 10 m lang en 3cm bij 3 cm dik.

Wat nu?
Verschillende scenario’s nemen we door, we liggen te hotsen en te klotsen. Niet echt uitnodigend om het water in te gaan. En dan ook nog eens onder de boot te duiken om het rubber uit de schroef te snijden.  De boot gaat flink op en neer. We besluiten aan boord te blijven. Ik ben op het zwemplateau gaan liggen en heb zover mogelijk één gedeelte van het rubber afgesneden. Helaas krijgen we er nog geen beweging in. Weer aan dek het met de rug naar de spiegel gaan staan, het overige rubber strak over mijn rug getrokken, Jacques start de motor, in de achteruit en tegelijkertijd trek ik zo hard ik kan, warempel “het rubber schiet los”.

Geluk of wijsheid, wie zal het zeggen, we zijn in ieder geval opgelucht dat één en ander goed is afgelopen.

 

 

We worden beloond
We zetten koers naar Dieppe, waar we rond 20.00 uur aankomen, logstand 2399, 73 mijl gevaren. We vallen “met de neus in de boter”, er is een muziekfestival in stad. In de haven staat een gezellig Jazz bandje, maar we gaan eerst even de stad in waar op iedere hoek van de straat een band speelt. Terug aan boord hebben we nog ca. 1,5 uur kunnen genieten van de Jazzband.


Laveren

Na een gezellige avond, vertrekken we ’s morgens met schitterend weer. Maar dan draait de wind van N naar NE, daarna NW, we laveren, zetten de motor af en toe bij. We varen wisselend 4 tot 7 knopen. ‘s Avonds varen we verder op de motor.
We komen laat (23.00 uur) in Boulogne aan, de haven ligt boordevol. We mogen gelukkig naast een Belgische zeilboot aanleggen. Na een flinke “schipper bitter” duiken we meteen het bed in. Logstand 2474, 75 mijl gevaren.

Gezandstraald
Op naar België, het is mooi weer, maar wind tegen. ’s Middags windkracht 6, helaas nog tegen, de hele dag op de motor gevaren. Aan het einde van de middag komen we in Nieuwpoort aan, waar we 3 dagen zullen blijven. Het zijn 3 fantastische dagen, het strand was alleen geen optie, daar werden we “gezandstraald”. We hebben gefietst, gewandeld, gewinkeld en heerlijk gegeten.

 

 

Bart en Maarten op bezoek
Vrijdag 26 juni, we vertrekken op tijd, wind NE, mooi zeilweer, tussendoor even de motor aan, daarna tot aan Vlissingen gezeild. We komen aan het einde van de middag aan. De havenplaats hebben we onderweg gereserveerd.
Bart en Maarten komen ’s avonds aan boord en blijven het hele weekend, “gezellig”.
Zaterdagmorgen, willen we een paar uurtjes gaan zeilen, maar eenmaal op het water blijkt dat het wel erg mistig is. We besluiten meteen rechtsomkeert te gaan, anders moeten we het hoge water afwachten om de haven weer in te kunnen varen. De drempel is te hoog voor ons met laag water. We gaan lekker naar het strand.
Zondag een dagje Knokke, we hebben een super gezellig weekend met z’n allen en prachtig weer. Zondagavond keren Bart en Maarten weer huiswaarts.

Dichte mist
Maandag 29 juni, 8.45 uur vertrek, dichte mist, “zeer dichte mist”, de vaarroute voor Vlissingen is nog nooit zo spannend geweest. Weer een bevestiging dat AIS geen slechte investering is, de schepen zijn goed te volgen. Voor Rotterdam bij de Maasmond is het ook zeer spannend, je ziet op het scherm dat er een schip aankomt, je weet dat het schip voorlangs zal gaan, je hoort het schip maar zien “ho maar” en dan opeens vaart het schip pal voor ons langs. Even later vaart er een zeilboot (zonder AIS) vlak langs ons op, op de radar wel gesignaleerd, maar het is toch even schrikken dat we zo dicht bij elkaar zitten. ’s Middags klaart het op en hebben we nog een heerlijk zeiltocht naar IJmuiden, waar we om 22.30 uur aankomen, logstand 2646.
Als afsluiting van de vakantie hebben we nog 2 heerlijke stranddagen in IJmuiden.

 

 

 

 

Op donderdag 2 juli varen we naar Medemblik, naar onze thuishaven “Pekelharinghaven”, logstand 2684.

We hebben in totaal 1081 mijl gevaren en zijn weer een “ervaring” rijker.