De oplevering en reisverslag 2008

Jeetje, wat een schip hè
Op 14 april komen we met de auto bij de Malöwerf in Kungsviken (Zweden) aan. Daar in de haven ligt onze zeilboot “Mathiba”, sjonge wat een schip.

De mannen van de werf zijn nog druk bezig aan boord.

Morgen is het zover, dan wordt de Mathiba opgeleverd, “goh we kunnen niet wachten”. We overnachten samen met Thijs in Uddevalla, morgen gaat hij terug naar huis.

De oplevering
Samen met Douwe, de Malö dealer uit Medemblik, checken we de boot.

’s Middags gaan we het water op. We testen de motor, de zeilen worden gehesen en dan het ultieme moment, de motor uit. “Woh, wat een schip”. We zijn even verrast door het zeilnummer “45”, de zeilmaker wordt meteen gebeld. We kunnen in de loop van de week bij de zeilmaker langs komen om het nummer te laten wijzigen in 46.
Terug in de haven trekken we samen met Thijs, Douwe en Lars (eigenaar van de werf) de champagne open, we toosten op de Mathiba, op een “behouden vaart”.
Voor Thijs is het tijd om te gaan, de veerboot vertrekt om 17.00 uur.
Verhuisdozen
Jacques begint met het “sjokken en sjouwen” van de verhuisdozen.

En ik probeer alles een plekje te geven.

Ach, aan het einde van de rit, hebben we zelfs kastruimte over.

Na gedane arbeid
Inmiddels is het donderdag, er komt nog iemand naar de buiskap kijken, deze zit er niet perfect op, daar gaan ze mee aan de slag. ’s Middags gaan we met Douwe nog een keer het water op, we nemen alle lijnen, vallen, en schoten samen door. We hijsen nog even de zeilen, ja we zijn er zeker van, “alles onder controle”! Nou ja alles?
Terug in de haven richten we de boot verder in.
Na gedane arbeid zitten we ’s avonds met z’n tweetjes aan de champagne.

We voelen ons “ de koning te rijk”.

Trossen los
Zaterdag 19 april varen we uit, we gaan de Zweedse fjorden met de enorme rotsen verkennen.

De planning is naar Lysekil te varen. Onderweg komen we een zeilboot tegen met een fries vlaggetje, tja als dat geen “Hollanders” zijn. We hebben al zeilend kort contact met elkaar. Zij wonen hier, hij werkt bij de werf van Najat. Zij adviseerde ons naar Fiskebäckskil een pittoresk vissersdorp te gaan.

Deze raad hebben we opgevolgd en we liggen nu in Fiskebäckskil, uit de wind met de zon in de kuip. Het is inderdaad een gezellig vissersdorpje. We zijn uiterst tevreden over onze eerste zeiltocht met de Mathiba.

Tussen de rotsen door
20 april, strak blauwe hemel, windkracht 3 à 4, we varen vandaag naar Smögen.

Het is wennen zo tussen de rotsen te varen. Doordat het zo helder is, hebben we steeds het gevoel dat we er bijna zijn. We turen flink wat af over het water. In Smögen leggen we de boot aan de steiger bij de zeilmakerij.

We hebben weer een heerlijke zeiltocht achter de rug. Smögen is een typisch Zweeds plaatsje, van oudsher een vissersdorp.

Er zijn veel winkeltjes, cafés en restaurants. Maar wij hebben pech, alles is nog gesloten, het seizoen moet nog beginnen. We moeten genoegen nemen met de plaatselijke buurtsuper. We kopen verschillende lekkernijen en gaan terug naar boot, waar we nog heerlijk van de zon kunnen genieten.

Nummer 46
De volgende morgen komen de mannen van de zeilmakerij het grootzeil ophalen om het nummer te wijzigen. ’s Middags is het zeil al klaar. We besluiten te vertrekken, het weer is te mooi om te blijven liggen. We varen naar Fjällbacka. Onderweg varen we langs rotsen waar enkele zeehonden liggen te luieren.

We hebben windkracht 3 à 4 en komen om 16.30 uur aan in Fjällbacka. Wederom een pittoresk plaatsje gelegen tegen een enorme rotsenpartij. We genieten in het zonnetje nog even na van een heerlijke zeiltocht.

Stilte
Dinsdag 22 april, we beginnen met windkracht 2 à 3. In de loop van de middag wordt het 4 à 5. Vandaag gaan we over zee naar Gullholmen.

We varen voor de wind en besluiten de spinakerboom uit te zetten.

Och, wat genieten we van de van de stilte, er is “in geen velden of wegen” een boot te bekennen op het water.
Plots horen we een enorme “knal”, aan bakboordzijde aan de achterzijde van de boot zien we rookpluimen. Jacques vliegt naar binnen, matrassen e.d. vliegen uit de bakboordhut. Er is gelukkig niets te vinden. We bellen met de werf en leggen uit wat ons net overkwam. “Like a gunshot? yes, thats the heather”. Oké, de verwarming (stond dus nog aan) functioneert niet goed. Weer bijgekomen van de schrik, koersen we verder naar Gullholmen.

Gullholmen, wederom een pittoresk plaatsje. Wat wel opvalt is dat er veel huizen onbewoond zijn, het zijn inmiddels vakantie woningen geworden. Tja, buiten het seizoen is hier dus niets te beleven.

Vandaag varen we naar terug naar de werf.

Er zijn een paar kleine zaken die nog even nagelopen moeten worden. Dat was binnen een uur gepiept. Dus besluiten we meteen door te varen naar Mollösund, waar we om 18.00 uur aankomen. In de buurtsuper scoren we nog wat lekkernijen. Aan boord genieten we nog een klein uurtje van de zon.

Kuiptent
We varen niet langs de kust naar Göteborg, maar verkiezen de zee. Voor het eerst varen we op de motor tegen de wind in. Desondanks kunnen we ’s middags toch nog de zeilen hijsen. Aan het einde van de middag komen we in Långedrag aan. We genieten nog even van de zon, maar dan gaat de kuiptent op. Wat een uitvinding die “Malö kuiptent”. Binnen twee tellen zit je behaaglijk in de kuip die we vanaf nu onze serre noemen.

Gemis
Het weekend blijven we liggen in Långedrag (Göteborg) . We pakken de tram naar stad en gaan van het ene terras naar het andere, ’s avonds heerlijk uit eten. “Wat hebben we dit gemist”. Tja, we zijn ook wel erg vroeg op vakantie. Maar de boot werd opgeleverd en “wat doe je dan, dan ga je varen”. Wat we niet hadden durven dromen, is dit prachtige weer.

Opstappers
Vandaag flink wat boodschappen ingeslagen. Morgen komen Bart, Wietske en Frank aan boord. Zij varen mee terug naar de Pekelharinghaven in Medemblik.

Te bizar voor woorden, “het weer is omgeslagen”. Het is regenachtig en dat houdt in geen helder zicht. Om 9.30 uur is de familie aan boord. Apentrots laten we alle “ins en outs” van de boot zien. We drinken koffie en gooien de trossen los voor de terugreis.

Het eerste stuk varen we door de scheren heen. “Zo”, dat valt even tegen als je geen helder zicht hebt. We turen op het water en het navigatiescherm. Alle verhalen over “hoe mooi het wel niet is, om tussen de scheren door te varen”, vallen in het niet met dit weer.

Uiteindelijk varen we het Kattegat op, richting het eiland Laeso. Ondanks de kou is het heerlijk zeilen met windkracht 4. We varen van Zweden naar Denemarken.

Laeso is het grootste eiland in het Noordelijke  Kattegat en heeft een visserij en veerhaven. We arriveren om 17.30 uur.

Het is echt gedaan met het mooie weer
We varen met windkracht 6, voor de wind, op het Genua fok het Limfjord in. “Sjonge”, we hebben de vaart erin, geweldig!

Na de brug van Alborg varen we op de motor naar Logstor. Een klein vissersplaatsje, waar het uitgestorven is.

Het regent de hele nacht. We vertrekken om 9.00 uur, richting Lemvig. Het weer is  mistroostig maar wel droog. ’s Middags gaat het regenen en valt de wind weg. We varen verder op de motor en zetten uiteindelijk de kuiptent op.

Lemvig ziet er gezellig uit, maar we moeten ons haasten, de winkels gaan om 16.30 uur dicht. We vullen de voorraad aan voor de overtocht. Vanavond gaan we op tijd uit eten, de keuken van het restaurant bij de haven sluit om 20.30 uur.

Windkracht 7 opkomst
Voor de overtocht worden de weersberichten iedere dag aandachtig bestudeerd. We overleggen tijdens het eten. De ober eveneens een zeiler, pakt zijn laptop erbij. Naar verwachting zal morgen aan het einde van de middag de wind vanuit het noorden, aantrekken naar windkracht 7. Dit willen we voorblijven.

Barre overtocht
We besluiten te vertrekken. Tenslotte hebben we de tocht al helemaal voorbereid. Het is 22.30 uur, het miezert een beetje, we hebben redelijk tot goed zicht. Maar dat veranderd snel. Het begint te regenen en niet zo’n klein beetje ook. Tevens is het binnen no time “aarde donker”. De boeien niet verlicht. Jacques achter het roer, ik achter het navigatie scherm. Bart en Frank staan met de schijnwerper voorop de boot en Wietske zorgt voor de communicatie van voor- naar achterdek.
Het is een smalle geul waar de doorheen moeten. Even zitten we er buiten en lopen we bijna vast. We varen middernacht bij Thyboron een onrustige zee op.

Bart, Wietske en ik gaan naar bed. Op véél gehotst en geklots na, is het toch “heerlijk onder de wol”. Jacques en Frank proberen zo hoog mogelijk aan de wind te varen, het is koud en nat. Om 4.00 uur nemen we de wacht over. De mannen stellen voor, uit te wijken naar een andere plaats. Weer en wind zitten tegen. Aan ons de schone taak een haven aan de westkust van Denemarken op te zoeken.

Het is niet altijd rozengeur en maneschijn
Samen met Bart de mogelijkheden bekeken. We zitten al ver op zee, om nu naar de kust te varen zien we niet zitten. Tevens zijn er weinig havens die we zo in kunnen varen. We besturen de kaart, het oog valt op het eiland Helgoland. De boeken worden erbij gepakt. Ja, we gaan ervoor.
Nieuwe koers uitzetten, waypoints invoeren, “klus geklaard”. Ik sta op, draai me om en voel dat mijn maag ook omdraait, ik kan net op tijd mijn hoofd buiten de kuip houden. Tja, donker, met de neus in de boeken, geen gevoel van richting meer. Maar goed, het is er uit en ik voel me prima.

Hoe blij kan je zijn met de wisseling van de wacht
7.30 uur het is koud, ik kan moeilijk in slaap komen, het gaat er flink op buiten. Vandaag wisselen we zo een paar keer door van wacht. Om 21.00 uur draait de wind en moeten we de motor starten. Het is wederom aarde donker buiten.

Helgoland “here we come”
Om 4.00 uur komen we in Helgoland aan, de haven ligt bomvol. Frank, Bart en ik zijn de enige aan dek. We vinden een plekje langszij een Duitse zeilboot, zij zijn ook net aangekomen. Een pan warme soep gemaakt, daarna naar bed!

Rust
Helgoland ligt in de Duitsebocht, ongeveer 70 kilometer uit de kust in de Noordzee. Het vormt een eigen gemeente en maakt geen deel uit van het douanegebied van de Europese Unie. Het eiland is vooral bekend vanwege de roodgekleurde rotskust die tot 61 meter uit zee omhoog rijst.

We blijven een dag op Helgoland om weer bij te komen. Het is mooi weer geworden, we vermaken ons goed. We aanschouwen de bevoorrading van liters sterke drank, heel creatief worden dozen drank aan boord van de schepen getakeld. Je moet er maar lol in hebben zo te sjokken en te sjouwen. Wij houden het bij een enkel flesje.

Heel wat voeten in aarde
We liggen zes rijen dik, wij als 2e boot. We spreken met de buurman af, om ’s morgens om 04.00 uur te vertrekken. Hij geeft aan samen met ons uit te willen varen, “dat komt goed uit”. Om 04.00 uur staan we allen paraat, de buurman twijfelt, durft de rij niet uit te varen. We besluiten hem los te maken en de rij uit te duwen. Waarna we zelf ook kunnen vertrekken. Jacques en Frank nemen de eerste wacht, wij duiken het bed weer in. Het is een rustige tocht vanaf Helgoland richting het Wad, veel zon en geen wind, bijna alles op de motor gevaren.

Dichte mist
Bart, Wietske en ik varen het wad op, gôh, heerlijk weer die verlichte betonning. Voor Kornwerderzand komen we in “dichte mist” terecht. Bart gaat het voordek op, ik sta achter het roer en Wietske geeft middels het navigatiescherm de koers aan. Ze loodst ons perfect tussen de betonning door.

Kornwerderzand sluis (afsluitdijk)
Na het schutten leggen we de boot langszij aan de steiger en gaan we even naar bed. Daarna ontbijten met z’n allen buiten in het zonnetje.

Waarna we vrijsnel naar Medemblik vertrekken. We zeilen, motoren, poetsen, poetsen en poetsen.

Ontvangst
We komen om 15.00 uur in Pekelharinghaven aan waar Lottie, Noor en Joost ons verwelkomen. Douwe en Ellen komen eveneens aan boord. We laten “de kurken knallen”, we hebben het er goed vanaf gebracht. Het was een intensieve overtocht. Een gezellige thuiskomst met prachtig weer.

Tijdens de borrel “komen de verhalen los”!

Gevaren mijlen:

13      Kungsviken             Fiskebäckskil
15      Fiskebäckskil          Smögen
20      Smögen                  Fjällbacka
36      Fjällbacka               Gullholmen
6        Gullholmen             Kungsviken
19      Kungsviken             Mollösund
30      Mollösund               Langedrag (Göteborg)
40      Langedrag              Laeso
77      Laeso                     Logstor
—        Logstor                  Lemvig
183    Lemvig                   Helgoland
177    Helgoland               Medemblik