De voorbereiding

Wie wil er nu niet een lange zeilreis maken, de zeeën bevaren. Het leesblad Zeilen organiseert ieder jaar een vertrekkersdag. Deze dag is vooral bedoeld om contacten te leggen met andere zeilers. Avonturiers die net als wij in de startblokken staan om een zeilreis te gaan maken.

In 2009 zijn wij op de vertrekkersdag van de partij. We maken kennis met Lex en Ineke Boezeman. We hebben beide dezelfde reisplannen, rondje Atlantic en vertrek 2010. Daarnaast willen we beide eerst richting IJsland, Groenland en dan Canada varen.

De kou opzoeken?
Ach, van “wilde” plannen kan je ook weer afwijken. Het risico is toch wat groter dan we gedacht hadden. Wanneer de dooi later intreedt komen we wellicht tussen de ijsschotsen te zitten. Willen we dat? Onafhankelijk van elkaar hebben we beide besloten dit avontuur niet aan te gaan. Voor het rondje Atlantic zakken we meteen  af naar het zuiden.

Lex en Ineke hebben inmiddels de reis voltooid en liggen sinds juli 2011 weer met hun zeilboot in de Nederlandse wateren. Wij hebben onze reis door omstandigheden uit moeten stellen.

Weerzien
Wij hebben een afspraak met ze op hun zeilboot Bess. Het ontvangst is gastvrij, we luisteren naar de reisverhalen en allerlei tips. Met lege handen gaan we niet naar huis, we krijgen verschillende boeken en zeekaarten mee. Tevens krijgen we het parachute- anker mee, dat we hopelijk niet hoeven te gebruiken (bij storm heb je het nodig).

ZAT
Een advertentie in ons “lijfblad ”Zeilen” trekt onze aandacht.  Een freelance team van dit blad bestaande uit de (oud)redacteuren Hennie ten Dam en Henk Bezemer organiseren de: Zeilen Atlantische Toertocht kortweg “ZAT” genaamd. Een oceaan toertocht waar je je bij aan kan sluiten en die voorafgegaan wordt door een aantal seminars. Deze toertocht kenmerkt zich door een grote mate van vrijheid dus niet tot in de finesses georganiseerd; het weer en de deelnemers bepalen wat er gebeurd. Dit spreekt ons bijzonder aan want dat is ook de manier waarop wij willen gaan reizen. Ook de route die ze willen gaan varen is voor ons een reden om met hen mee te gaan. We sluiten ons medio september aan in Lagos en varen mee tot aan Suriname.

De seminars zijn erg praktisch, in totaal worden er zeven bijeenkomsten georganiseerd:
– De uitrusting van het schip;
–  Communicatie;
–  Oceaan navigatie en oceaan stromingen;
–  Meteo;
–  EHBO aan boord;
–  “De zijn we niets vergeten dag”;
–   Als laatste de “Vertrekkersdag” van het blad Zeilen.

Je merkt dat Hennie en Henk mensen uit de praktijk zijn en dat ze in de loop der jaren erg veel kennis hebben opgedaan tijdens de velen reizen die zij ondernomen hebben.

Motor kennis
Kennis over de motor is natuurlijk ook belangrijk. Robert werkzaam bij Klerk Yacht service, komt een dag bij ons aan boord om ons alle “Inns en outs” van de motor uit te leggen, zodat we bijna volwaardige monteurs zijn. Tevens wordt er een pakket reserve onderdelen samengesteld.

Wat kan er aan boord stuk gaan
Met Douwe, de importeur van Malö, lopen en kruipen we nog eens samen de boot door. Elektrische pompen, afsluiters, koelboxen, e.d., we willen niet voor verrassingen komen te staan.

Navigatie, communicate en weerberichten
Door de sneeuw rijden naar Hattem waar het bedrijf Yachtcontrol zit, we bespreken met Victor een en ander over satteliet communicatie. Tevens hebben we een nieuwe elektronische kaarten nodig, kaarten waar zowel Afrika en het cariebisch gebied opstaat.

Via internet bestellen we bij Arie Kalkman de benodigde papieren kaarten.

Tot op heden alles onder controle
Bijna alle vrije tijd steken we in de voorbereiding. De boot moet in orde gemaakt worden. Dat houdt o.a. in dat de zeilen verstevigd moeten worden, de energie huishouding moet worden aangepast (zonnecollectoren), er wordt een watermaker geïnstalleerd. Alle onnodige zaken halen we van boord en al het nodige brengen we aan boord, kortom we zijn er erg druk mee.